Nu kör vi
billigare på bensin än el. - Det är inte
klokt!!!
I Syd- och Mellansverige överstiger nu spotpriset på el ofta
4 kr per kWh. Lägg till detta rörliga nätkostnader, elskatt, moms mm, så blir
det rörliga elpriset mer än 6 kr/kWh. En elbil drar cirka 2 kWh per mil. Det
ger en elkostnad på cirka 12 kr/mil. En bensinbil drar normalt 0,6 liter bensin
per mil till en kostnad av knappt 20 kr/liter. Det blir också cirka 12 kr/mil. Men
elen kostar nu ofta mer, upp mot 10 kr/kWh efter påslag och kan bli mycket
dyrare i vinter. Då kostar det alltså mer att köra elbil än bensinbil per mil. Inte
konstigt om laddhybrider körs på bensin – trots den negativa klimateffekten!!!
Och varför beskattas biodrivmedel så att det blir mycket dyrare än diesel? Det
är ju mer miljövänligt (utan palmolja).
I våras sålde vi vår nästan nya bil, som kunde köras på biodrivmedel.
Vi ville använda detta klimatvänliga bränsle och räknade med att politikerna
skulle vara så kloka att de också satsade på detta. Då hade vi verkligen kört
miljövänligt. Men nej! Med skattesystemet som verktyg fortsätter priset på
biodrivmedel att vara rejält mycket högre än på vanlig diesel. Så, plånboken
fick bestämma och det blev en laddhybrid, med statligt bidrag och lägre skatt –
och naturligtvis en fin känsla att köra miljövänligt. Trodde vi!
I verkligheten kör vi nu laddhybriden till stor del på bensin
och på smutsig el från kol i Europa och brännolja i Karlshamn. För, när vi
sätter i sladden och laddar vår bil måste ny ström genereras. Det är i princip den
sista, dyraste och smutsigaste elen vi då använder. Samma sak gäller när man
sparar el. Den dyraste och kanske den smutsigaste
elen tas ur produktion. Det gäller även om man har avtal om ”grön el”.
Naturligtvis skulle vi helst vilja köra bil på miljövänlig el.
Dessutom är en elbil härlig att köra och man kan göra långresor utan
laddningsproblem. Det har vi testat i sommar. I en Volvo XC40 Recharge åkte vi i
Europa. Inga problem att ladda. När alla fyra i bilen hade besökt toa och tagit
en svalkande iskaffe i hettan, då var laddningen i stort sett klar. Dessutom
var eldriften med den snabba accelerationen trevlig och säker på Autobahn.
Bra med
solceller men bättre att sälja elen
Vi gläds åt att ha solceller, men de innebär inte alltid så
mycket billigare el till bilen. Förklaringen är att det helt enkelt är bättre
ekonomi att sälja elen. Det blir bra avdrag på dyrare elräkningar i vinter.
Dessutom har vi gått över till timdebitering och kan spara
kostnader genom att ladda bilen, köra värmepumpen, diskmaskinen och tvättmaskinen
när elen är billigare. Men vi måste hela tiden ha stenkoll på elpriset. Under
juli lyckades vi. Vårt genomsnittspris blev betydligt lägre än elbolagets
genomsnittliga månadspris, men ändå högt. Här behövs teknik som automatiskt
stänger ner elförbrukning som kan vänta tills priset går ner igen. Den fanns
förr och kallades ”rundstyrning”.
Sverige och EU befinner sig i en mycket allvarlig kris när
det gäller elförsörjningen och elpriset. Det måste åtgärdas innan vintern! Använd
alla sätt att generera el! Skatter och andra byråkratiska regler måste
skyndsamt ändras så att exempelvis bioeldade kraftvärmeverk, mindre
vattenkraftverk och vindkraft kommer att användas och etableras. Varför nu
stänga små vattenkraftverk som kanske har varit i gång flera decennier?
Dessutom måste elprissystemet ses över och sparåtgärder stimuleras.
Med förhoppning om en mild vinter och kloka politiker1
/Lars Helgstrand
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar